Regulacja luzów zaworowych w silnikach o pojemności 1.3 i 1.6 litra z rodziny HC i HE montowanych w Charade G1xx, G2xx, Aplause I i II oraz Feroza.

Luz zaworowy regulujemy na gorącym silniku. Silnik uznajemy za gorący gdy temperatura wody w układzie chłodzenia wynosi od 75C do 85C oraz temperatura oleju jest powyżej 65C. Taką temperaturę silnika można uzyskać po około 5 minutach od przejechania około 20-30km w lecie.
Regulacja na zimnym silniku nigdy nie będzie dokładna, tak można jedynie sprawdzić luzy czy mieszczą się w zakresie. Zbyt duże różnice pomiędzy poszczególnymi zaworami na zimnym silniku wskazują na rozregulowane zawory jak też i nadmierne zużycie przylgni zaworowych, przylgni samych zaworów lub też powierzchni krzywek lub samego trzpienia zaworu.

rys 1
Regulacja luzów zaworowych
Regulację rozpoczynamy od zdjęcia przewodów świecowych (rys.1) i wykręcenia świec. Jeżeli świece pozostawimy wkręcone ciężko będzie kręcić wałem. Należy zwrócić uwagę, aby nie połamać przewodów świecowych wyjmując je z chwytów. Następnie zdejmujemy węże odmy (rys.2 - dla silnika HC i HE, dla HC-E jest podobnie) oraz odkręcamy górną śrubkę trzymającą osłonę paska rozrządu (rys.3). Kolejnym krokiem jest odczepienie przewodu sondy lambda od chwytu przykręconego do pokrywy zaworów. Można pomóc sobie śrubokrętem (rys.4).
rys 2
Regulacja luzów zaworowych
Krokiem następnym jest odkręcenie pokrywy zaworów (nasadowy 10mm) - dobrze jest śrubki poukładać tak aby każda trafiła na swoje miejsce podczas skręcania. Kolejność odkręcania jest odwrotna niż na rys.5 - czyli śrubka nr 8, 7, 6, 5... itd. Pokrywę ściągamy delikatnie aby nie uszkodzić uszczelki - powinna ona pozostać w pokrywie a nie na głowicy. Następnie ustawiamy za pomocą nasadzonego na dolną śrubę przy kole pasowym klucza (19mm) wał tak, aby pierwszy tłok znalazł się w górnym martwym położeniu suwu pracy (pomocne będzie ustawienie znacznika na kole pasowym
rys 3
Regulacja luzów zaworowych
tak aby pokrywał się ze znaczkiem na osłonie rozrządu) - widoczne to jest na rys.6. W tym momencie obydwa komplety zaworów ssących i wydechowych na pierwszym cylindrze (od strony paska rozrządu) powinny być zamknięte - czyli dźwigienki muszą być luźne. W takim położeniu dokonujemy regulacji zaworów zgodnie z górną częścią załączonej tabelki (ETAP 1). Technikę posługiwania się szczelinomierzem pozostawiam każdemu do opanowania, podobnie ze sposobem kontrowania nakrętek trzymających śruby regulacyjne.

rys 4
Regulacja luzów zaworowych
Po dokładnej regulacji pierwszej partii ośmiu zaworów obracamy wałem o 360 stopni (co da obrót wałka rozrządu o 180 stopni). Po dokonaniu obrotu upewniamy się, czy 4 cylinder jest na górze, a zawory na nim są zamknięte (analogicznie jak w przypadku pierwszego cylindra). Dokonujemy regulacji zaworów w/g dolnej części tabelki (ETAP 2). Dla pewności obracamy o kolejne 360 stopni i sprawdzamy pierwszą regulację. Proces można powtarzać aż się znudzi - ważne, aby było dokładnie, bo im dokładniej tym silnik będzie miał

rys 5
Regulacja luzów zaworowych
mniejsze drgania i równiejszą kompresję na każdym cylindrze. Podczas całej regulacji uważamy aby do głowicy nie dostały się jakieś śmieci. Przed założeniem pokrywy wycieramy krawędź głowicy do sucha - olej pozostawiony na krawędzi spowoduje złe przyleganie uszczelki i wycieki. Podobnie ma się z uszczelkami tulei świec (rys.7). Uszczelkę pokrywy układamy w samej pokrywie, a nie na głowicy - inaczej wyjdzie z tego lipa (rys.8). Składamy całość w odwrotnej kolejności, tym razem dokręcamy pokrywę zgodnie z kolejnością na

rys 6
Regulacja luzów zaworowych
rys. 5 czyli 1, 2, 3, itd.... Ze skrzynki bezpiecznikowej obok silnika wyjmujemy przekaźnik pompy paliwa i wtrysków (skrzynka opisana, więc chyba każdy sobie poradzi, podpowiem "fuel pump" i "injectors"), kręcimy silnikiem około 20 sekund nasłuchując, czy aby wszystko jest OK - to dla bezpieczeństwa. Różnie bywa, czasami można pozostawić nasadkę klucza albo kapsel po piwie ;) Wkładamy przekaźniki i odpalamy. Jeżeli wszystko jest dobrze zrobione silnik powinien chodzić równo i po rozgrzaniu nie klekotać. Często ludzie narzekają

rys 7
Regulacja luzów zaworowych
na klekotanie zaworów na zimnym silniku. Pamiętajmy, że mamy zawory regulowane mechanicznie i nie da się tego uniknąć, co najwyżej można ustawić zawory o 0,03-0,05mm ciaśniej minimalizując to klekotanie i ryzykując ich przedwczesne wypalenie. Z doświadczenia podpowiem, iż warto mieć przy sobie gumowy młotek - przed regulacją zaworu pod daną dźwigienką proponuję leciutko popukać w śrubę regulacyjną z góry - spowoduje to dobre ułożenie sprężyny i dokładne odbicie zaworu, który ułoży się w gnieździe.

rys 8
Regulacja luzów zaworowych
Zwiększy to dokładność regulacji. Pukamy oczywiście z wyczuciem pamiętając, że mamy pod zaworami tłoki.







Luz zaworowy jest następujący :

Dla silnika gorącego :
zawory ssące 0,25mm (+/- 0,05mm)
zawory wydechowe 0,33mm (+/- 0,05mm)

Dla silnika zimnego :
zawory ssące 0,18mm
zawory wydechowe 0,25mm

Numer cylindra i położenie wału 1 2 3 4
(ETAP 1) Pierwszy cylinder na górze, zawory na pierwszym cylindrze zamknięte ssące OO OO    
wydechowe OO   OO  
(ETAP 2) Czwarty cylinder na górze, zawory na czwartym cylindrze zamknięte ssące     OO OO
wydechowe   OO   OO



artykuł opracował : drookash do góry