|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regulacja luzów zaworowych w silnikach o pojemności 1.3 i 1.6 litra z rodziny HC i HE montowanych w Charade G1xx, G2xx, Aplause I i II oraz Feroza.Luz zaworowy regulujemy na gorącym silniku. Silnik uznajemy za gorący gdy temperatura wody w układzie chłodzenia wynosi od 75C do 85C oraz temperatura oleju jest powyżej 65C. Taką temperaturę silnika można uzyskać po około 5 minutach od przejechania około 20-30km w lecie.Regulacja na zimnym silniku nigdy nie będzie dokładna, tak można jedynie sprawdzić luzy czy mieszczą się w zakresie. Zbyt duże różnice pomiędzy poszczególnymi zaworami na zimnym silniku wskazują na rozregulowane zawory jak też i nadmierne zużycie przylgni zaworowych, przylgni samych zaworów lub też powierzchni krzywek lub samego trzpienia zaworu. rys 1 Regulację rozpoczynamy od zdjęcia przewodów świecowych (rys.1) i wykręcenia świec. Jeżeli świece pozostawimy wkręcone ciężko będzie kręcić wałem. Należy zwrócić uwagę, aby nie połamać przewodów świecowych wyjmując je z chwytów. Następnie zdejmujemy węże odmy (rys.2 - dla silnika HC i HE, dla HC-E jest podobnie) oraz odkręcamy górną śrubkę trzymającą osłonę paska rozrządu (rys.3). Kolejnym krokiem jest odczepienie przewodu sondy lambda od chwytu przykręconego do pokrywy zaworów. Można pomóc sobie śrubokrętem (rys.4). rys 2 Krokiem następnym jest odkręcenie pokrywy zaworów (nasadowy 10mm) - dobrze jest śrubki poukładać tak aby każda trafiła na swoje miejsce podczas skręcania. Kolejność odkręcania jest odwrotna niż na rys.5 - czyli śrubka nr 8, 7, 6, 5... itd. Pokrywę ściągamy delikatnie aby nie uszkodzić uszczelki - powinna ona pozostać w pokrywie a nie na głowicy. Następnie ustawiamy za pomocą nasadzonego na dolną śrubę przy kole pasowym klucza (19mm) wał tak, aby pierwszy tłok znalazł się w górnym martwym położeniu suwu pracy (pomocne będzie ustawienie znacznika na kole pasowym rys 3 tak aby pokrywał się ze znaczkiem na osłonie rozrządu) - widoczne to jest na rys.6. W tym momencie obydwa komplety zaworów ssących i wydechowych na pierwszym cylindrze (od strony paska rozrządu) powinny być zamknięte - czyli dźwigienki muszą być luźne. W takim położeniu dokonujemy regulacji zaworów zgodnie z górną częścią załączonej tabelki (ETAP 1). Technikę posługiwania się szczelinomierzem pozostawiam każdemu do opanowania, podobnie ze sposobem kontrowania nakrętek trzymających śruby regulacyjne. rys 4 Po dokładnej regulacji pierwszej partii ośmiu zaworów obracamy wałem o 360 stopni (co da obrót wałka rozrządu o 180 stopni). Po dokonaniu obrotu upewniamy się, czy 4 cylinder jest na górze, a zawory na nim są zamknięte (analogicznie jak w przypadku pierwszego cylindra). Dokonujemy regulacji zaworów w/g dolnej części tabelki (ETAP 2). Dla pewności obracamy o kolejne 360 stopni i sprawdzamy pierwszą regulację. Proces można powtarzać aż się znudzi - ważne, aby było dokładnie, bo im dokładniej tym silnik będzie miał rys 5 mniejsze drgania i równiejszą kompresję na każdym cylindrze. Podczas całej regulacji uważamy aby do głowicy nie dostały się jakieś śmieci. Przed założeniem pokrywy wycieramy krawędź głowicy do sucha - olej pozostawiony na krawędzi spowoduje złe przyleganie uszczelki i wycieki. Podobnie ma się z uszczelkami tulei świec (rys.7). Uszczelkę pokrywy układamy w samej pokrywie, a nie na głowicy - inaczej wyjdzie z tego lipa (rys.8). Składamy całość w odwrotnej kolejności, tym razem dokręcamy pokrywę zgodnie z kolejnością na rys 6 rys. 5 czyli 1, 2, 3, itd.... Ze skrzynki bezpiecznikowej obok silnika wyjmujemy przekaźnik pompy paliwa i wtrysków (skrzynka opisana, więc chyba każdy sobie poradzi, podpowiem "fuel pump" i "injectors"), kręcimy silnikiem około 20 sekund nasłuchując, czy aby wszystko jest OK - to dla bezpieczeństwa. Różnie bywa, czasami można pozostawić nasadkę klucza albo kapsel po piwie ;) Wkładamy przekaźniki i odpalamy. Jeżeli wszystko jest dobrze zrobione silnik powinien chodzić równo i po rozgrzaniu nie klekotać. Często ludzie narzekają rys 7 na klekotanie zaworów na zimnym silniku. Pamiętajmy, że mamy zawory regulowane mechanicznie i nie da się tego uniknąć, co najwyżej można ustawić zawory o 0,03-0,05mm ciaśniej minimalizując to klekotanie i ryzykując ich przedwczesne wypalenie. Z doświadczenia podpowiem, iż warto mieć przy sobie gumowy młotek - przed regulacją zaworu pod daną dźwigienką proponuję leciutko popukać w śrubę regulacyjną z góry - spowoduje to dobre ułożenie sprężyny i dokładne odbicie zaworu, który ułoży się w gnieździe. rys 8 Zwiększy to dokładność regulacji. Pukamy oczywiście z wyczuciem pamiętając, że mamy pod zaworami tłoki. Luz zaworowy jest następujący : Dla silnika gorącego :
Dla silnika zimnego :
artykuł opracował : drookash do góry |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|