Regulacja luz�w zaworowych w silnikach o pojemno�ci 1.3 i 1.6 litra z rodziny HC i HE montowanych w Charade G1xx, G2xx, Aplause I i II oraz Feroza.
Luz zaworowy regulujemy na gor�cym silniku.
Silnik uznajemy za gor�cy gdy temperatura wody w uk�adzie ch�odzenia wynosi od 75C do 85C oraz temperatura oleju jest powy�ej 65C. Tak� temperatur�
silnika mo�na uzyska� po oko�o 5 minutach od przejechania oko�o 20-30km w lecie.
Regulacja na zimnym silniku nigdy nie b�dzie dok�adna, tak mo�na jedynie sprawdzi� luzy czy mieszcz� si� w zakresie.
Zbyt du�e r�nice pomi�dzy poszczeg�lnymi zaworami na zimnym silniku wskazuj� na rozregulowane zawory jak te�
i nadmierne zu�ycie przylgni zaworowych, przylgni samych zawor�w lub te� powierzchni krzywek lub samego trzpienia zaworu.
rys 1
Regulacj� rozpoczynamy od zdj�cia przewod�w �wiecowych (rys.1) i wykr�cenia �wiec. Je�eli �wiece pozostawimy wkr�cone ci�ko b�dzie kr�ci� wa�em. Nale�y
zwr�ci� uwag�, aby nie po�ama� przewod�w �wiecowych wyjmuj�c je z chwyt�w.
Nast�pnie zdejmujemy w�e odmy (rys.2 - dla silnika HC i HE, dla HC-E jest
podobnie) oraz odkr�camy g�rn� �rubk� trzymaj�c� os�on� paska rozrz�du (rys.3). Kolejnym krokiem jest odczepienie przewodu sondy lambda od chwytu
przykr�conego do pokrywy zawor�w. Mo�na pom�c sobie �rubokr�tem (rys.4).
rys 2
Krokiem nast�pnym jest odkr�cenie pokrywy zawor�w (nasadowy 10mm) - dobrze jest
�rubki pouk�ada� tak aby ka�da trafi�a na swoje miejsce podczas skr�cania. Kolejno�� odkr�cania jest odwrotna ni� na rys.5 - czyli �rubka nr 8, 7, 6, 5... itd.
Pokryw� �ci�gamy delikatnie aby nie uszkodzi� uszczelki - powinna ona pozosta� w pokrywie a nie na g�owicy. Nast�pnie ustawiamy za pomoc� nasadzonego na
doln� �rub� przy kole pasowym klucza (19mm) wa� tak, aby pierwszy t�ok znalaz� si� w g�rnym martwym po�o�eniu suwu pracy
(pomocne b�dzie ustawienie znacznika na kole pasowym
rys 3
tak aby pokrywa� si� ze znaczkiem na os�onie rozrz�du)
- widoczne to jest na rys.6. W tym momencie obydwa komplety zawor�w ss�cych i
wydechowych na pierwszym cylindrze (od strony paska rozrz�du) powinny by� zamkni�te - czyli d�wigienki musz� by� lu�ne. W takim po�o�eniu dokonujemy
regulacji zawor�w zgodnie z g�rn� cz�ci� za��czonej tabelki (ETAP 1). Technik� pos�ugiwania si� szczelinomierzem pozostawiam ka�demu do opanowania,
podobnie ze sposobem kontrowania nakr�tek trzymaj�cych �ruby regulacyjne.
rys 4
Po dok�adnej regulacji pierwszej partii o�miu zawor�w obracamy wa�em o 360
stopni (co da obr�t wa�ka rozrz�du o 180 stopni). Po dokonaniu obrotu upewniamy si�, czy 4 cylinder jest na g�rze, a zawory na nim s� zamkni�te
(analogicznie jak w przypadku pierwszego cylindra). Dokonujemy regulacji zawor�w w/g dolnej cz�ci tabelki (ETAP 2). Dla pewno�ci obracamy o kolejne
360 stopni i sprawdzamy pierwsz� regulacj�. Proces mo�na powtarza� a� si� znudzi - wa�ne, aby by�o dok�adnie, bo im dok�adniej tym silnik b�dzie mia�
rys 5
mniejsze drgania i r�wniejsz� kompresj� na ka�dym cylindrze. Podczas ca�ej regulacji uwa�amy aby do g�owicy nie dosta�y si� jakie� �mieci. Przed za�o�eniem
pokrywy wycieramy kraw�d� g�owicy do sucha - olej pozostawiony na kraw�dzi spowoduje z�e przyleganie uszczelki i wycieki. Podobnie ma si� z uszczelkami
tulei �wiec (rys.7). Uszczelk� pokrywy uk�adamy w samej pokrywie, a nie na g�owicy - inaczej wyjdzie z tego lipa (rys.8). Sk�adamy ca�o�� w odwrotnej
kolejno�ci, tym razem dokr�camy pokryw� zgodnie z kolejno�ci� na
rys 6
rys. 5 czyli 1, 2, 3, itd....
Ze skrzynki bezpiecznikowej obok silnika wyjmujemy przeka�nik pompy paliwa i wtrysk�w (skrzynka opisana, wi�c chyba ka�dy sobie poradzi, podpowiem "fuel
pump" i "injectors"), kr�cimy silnikiem oko�o 20 sekund nas�uchuj�c, czy aby wszystko jest OK - to dla bezpiecze�stwa. R�nie bywa, czasami mo�na pozostawi�
nasadk� klucza albo kapsel po piwie ;) Wk�adamy przeka�niki i odpalamy. Je�eli wszystko jest dobrze zrobione silnik powinien chodzi� r�wno i po rozgrzaniu
nie klekota�.
Cz�sto ludzie narzekaj�
rys 7
na klekotanie zawor�w na zimnym silniku. Pami�tajmy, �e mamy zawory regulowane mechanicznie i nie da si� tego unikn��, co najwy�ej
mo�na ustawi� zawory o 0,03-0,05mm cia�niej minimalizuj�c to klekotanie i ryzykuj�c ich przedwczesne wypalenie.
Z do�wiadczenia podpowiem, i� warto mie� przy sobie gumowy m�otek - przed regulacj� zaworu pod dan� d�wigienk� proponuj� leciutko popuka� w �rub�
regulacyjn� z g�ry - spowoduje to dobre u�o�enie spr�yny i dok�adne odbicie zaworu, kt�ry u�o�y si� w gnie�dzie.
rys 8
Zwi�kszy to dok�adno�� regulacji.
Pukamy oczywi�cie z wyczuciem pami�taj�c, �e mamy pod zaworami t�oki.
Luz zaworowy jest nast�puj�cy :
Dla silnika gor�cego :
zawory ss�ce
|
0,25mm (+/- 0,05mm)
|
zawory wydechowe
|
0,33mm (+/- 0,05mm)
|
Dla silnika zimnego :
zawory ss�ce
|
0,18mm
|
zawory wydechowe
|
0,25mm
|
Numer cylindra i po�o�enie wa�u
|
1
|
2
|
3
|
4
|
(ETAP 1) Pierwszy cylinder na g�rze, zawory na pierwszym cylindrze zamkni�te
|
ss�ce
|
OO
|
OO
|
|
|
wydechowe
|
OO
|
|
OO
|
|
(ETAP 2) Czwarty cylinder na g�rze, zawory na czwartym cylindrze zamkni�te
|
ss�ce
|
|
|
OO
|
OO
|
wydechowe
|
|
OO
|
|
OO
|
artyku� opracowa� :
drookash
do g�ry